مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی 2021؛ کدام برای سایت من مناسب است؟


برای سایت من سرور مجازی بهتر است یا هاست اشتراکی؟ برای مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی چند نکته کلیدی و مختصر را در ادامه بخوانید.

در ابتدا باید هدف و بزرگی کار و سایت خود را مشخص کنید؛ که آیا سایت شما یک کسب و کار جدید و نوپا می باشد، یا یک کسب و کار متوسط یا بزرگ. آیا برای توسعه یا آزمایش پروژه می باشد یا یک صفحه استاتیک برای معرفی بیوگرافی خود.

برای مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی باید تفاوت  این دو را بدانید. برای دانستن این مطلب ابتدا با تعریف هاست یا میزبانی وب آشنا شوید.

فهرست مطالب

تعریف هاست یا میزبانی وب

طبق تعریف ویکی پدیا میزبانی وب یا وب هاستینگ (به انگلیسی: Web Hosting) به مفهوم فراهم ساختن فضایی است که کاربر می ‌تواند فایل‌ های سایت خود را در آن قرار دهد. سایت ها از مجموعه ‌ای از فایل های مختلف مانند تصاویر، متون و فایلهای برنامه ‌نویسی شده به زبانهای مختلف و سایر اسناد مربوطه تشکیل می‌ شود که به منظوری خاص به شکلی با هم مرتبط شده‌ اند. 

هر شخصی که نرم ‌افزار های لازم و دسترسی به این فایلها را داشته باشد امکان بازدید از این سایت را دارد. حال برای اینکه همه مردم امکان دسترسی به فایلها را داشته باشند نیاز است تا فایل ها در کامپیوتری قرار گیرند که همواره به اینترنت پرسرعت متصل است به این کامپیوترها «سرویس دهنده» یا «سرور» می ‌گویند. 

سایت های زیادی این سال ها جهت میزبانی سایت ها در ایران و خارج بوجود آمده و رشد کرده اند. در ادامه به مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی خواهیم پرداخت.

سیستم عامل های مورد استفاده در میزبانی وب

برای میزبانی وب از دو سیستم عامل های ویندوز و یونیکس استفاده می شود. بستر یونیکس محیطی سبک (نیاز به منابع کم حجم)، سرعت و امنیت نسبتا بیشتر برخوردار است. همچنین قیمت محیط های یونیکس ارزان تر از ویندوز هستند.

با توجه به متن باز بودن اکثر برنامه های یونیکس توسعه و اشکال زدایی آن سریع تر بوده و در نتیجه پایدارتر نیز می باشد. یکی از محبوب ترین سیستم عامل مبتنی بر یونیکس، لینوکس است. 

بیشترین سیستم عامل لینوکسی استفاده شده در جهان اوبونتو است که 48.2 درصد از سایت ها از آن استفاده می کند.

ما نیز محیط لینوکس و بخصوص اوبونتو (Ubuntu) را برای میزبانی وب توصیه می کنیم.

هاست اشتراکی چیست؟

در میزبانی وب معمولاً شرکت ‌های ارائه دهنده این خدمات یک سرور تهیه می‌ کنند و توسط کنترل ‌پنل ‌ها امکانات و فضای آن را بین مشتریان خود تقسیم‌ بندی می‌ کنند، که به این خدمات میزبانی اشتراکی یا (به انگلیسی: Shared Hosting) گفته می‌ شود.

ویژگی های میزبانی وب اشتراکی

  • ‏ارزان ترین میزبانی موجود در بازار
  • ‏طراحی شده برای مبتدیان و تازه کاران
  • ‏عملکرد مناسب و معقول برای استفاده در وب سایت های استاتیک و کم ترافیک‏
  • ‏بدون منابع اختصاص داده شده‏
  • ‏خطرات امنیتی بالاتر‏
  • ‏سایت هایی که یک سرور را با آن به اشتراک می گذارید بر عملکرد شما تاثیر خواهند داشت‏

میزبان های اشتراکی همه دارای کنترل پنل به صورت صفحات وب هستن و کاربر می تواند بدون دانش فنی خاص به مدیریت سایت خود بپردازد. اکثر این کنترل پنل ها داری مدیریت ایمیل، دیتابیس، فایل ها و پوشه ها و تنظیمات وب سرور می باشند.

در این نوع مزبانی منابع محدود شده و به صورت اشتراکی است. بعضی سرویس دهنده ها رم را محدود به 125 مگابایت برای اجرای کدهای PHP کرده اند یا درصد معینی را برای مصرف سی پی یو قرار داده اند.

سرور مجازی چیست؟

مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی
سرور ابری هتزنر
 

طبق تعریف ویکی پدیا VPS مخفف عبارت (Virtual Private Server) به معنای «سرور مجازی» می‌باشد، بر روی هر ابر سرور چندین سرور مجازی قرار می‌گیرد که کاملاً دارای سیستم عامل و محیط ایزوله شده برای هر کدام از سرورهای مجازی می‌باشد.

در ادامه مطلب مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی؛ سرور مجازی اختصاصی (Virtual Private Server) ایده‌آل برای شرکتها، سازمانها و سایتهایی است که نیاز به منابع بیشتری برای ارائه خدمات خود دارند. سرور مجازی، حد فاصل بین سرویس هاستینگ مشترک و سرور اختصاصی است. 

در سرویس هاستینگ مشترک تعداد زیادی وب سایت روی یک سرور قرار می‌گیرند و در مقابل سرور اختصاصی (Dedicated Server) نیاز به صرف هزینه بیشتری دارد که بدون داشتن توجیه مالی تهیه آن به صرفه نخواهد بود.

VPS امکان دسترسی root و نصب نرم‌افزارهای سیستمی را فراهم می‌کند. با استفاده از فن آوری مانند Xen، vmware ESXI یا Virtuozzo و با بهره‌گیری از سخت‌افزارهای قدرتمند و پیشرفته، یک سرور فیزیکی به چندین VPS با امکانات یکسان یا متفاوت تقسیم می‌شود.

 گاهی از سرور مجازی به عنوان VDS) Virtual Dedicated Server) نیز نام می‌برند.

علاوه بر VDS نوع ابری (cloud) سرور هم وجود دارد که مانند وی پی اس قابل مقیاس دهی برای منابغ می باشند. ویژگی های سرور ابری در ادامه شرح داده خواهد شد.

ویژگی های سرور مجازی

  • ارزش بیشتر نسبت به پول پرداختی
  • کنترل سفارشی بیشتر
  • قابلیت مقیاس دهی به منابع همرمان با رشد سایت
  • مقداری گران تر نسبت به میزبانی وب اشتراکی
  • نیازمند دانش تکنیکی پایه 
  • شما باید یک ایده نامعلوم در مورد میزان ذخیره سازی و پهنای باند مورد نظر خود داشته باشید

همه به منابع معینی احتیاج دارند. به عنوان مثال تلفن همراه شما، با محدودیت هایی در تماس، پیامک و دیتا همراه می باشد. میزبانی نیز مانند آن است، اما تفاوت منابع در چیزهایی مانند رم یا فضای ذخیره ای می باشد.

همانطور که از نامش پیداست ، در یک پلن هاست اشتراکی، منابع با سایتهای دیگر همان سرور به اشتراک گذاشته می شود. اگر یک وب سایت از پهنای باند زیاد استفاده کند، سایت های دیگر همه با هم آسیب می بینند. این کار مانند این است که بخواهید در آشپزخانه مشترک خود آشپزی کنید وقتی همه اجاق گازها برداشته شده اند.

میزبانی VPS کمتر محدود شده است. از آنجا که قسمت بیشتری از سخت افزار سرور را در اختیار دارید، منابع بیشتری در اختیار دارید. همچنین دسترسی ریشه ای (root) به محیط سرور خواهید داشت که در واقع بدان معنی است که می توانید نرم افزار اضافی نصب کرده و هر فایلی را در سرور ویرایش کنید.

سایر منابع از جمله رم و پردازنده نیز به صورت اشتراکی می باشد. اما نرم افزارهای جدید برای رفع آن وجود دارند. از جمله کلودلینوکس (cloudlinux)؛ 

در سرور مجازی به راحتی می توانید برنامه های نوشته شده به سایر زبان های برنامه نویسی از جمله پایتون، nodejs را با شرایط دلخواه خود اجرا کنید.

یکی از کاربردی ترین این ها می توانند crawler های صفحات و ربات تلگرام که به زبان پایتون می باشد.

خیلی از افراد ترس از پیچیده بودن کار با سرور لینوکس را در سر دارند در حالی که پیچیدگی ها با تلاش و یادگیری قابل حل می باشند.

سایت های زیادی مطالبی را در رابطه با آموزش نصب و پیکربندی نرم افزارهای سرور و میزبانی ارائه داده اند.

ما نیز به مرور مطالب کاربردی و لازم برای میزبانی و کارهای کاربردی که می توان از سرور انتظار داشت را در همین سایت به اشتراک خواهیم رساند تا مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی را بهتر درک کنید.

 

سرور ابری

امروزه سرورهای ابری کم کم جایگزین سرورهای مجازی قدیمی میشوند.

 سرورهای ابری طبق تعریف ویکی پدیا تکنولوژی رایانش ابری که به تازگی در دنیای شبکه و فناوری اطلاعات راه پیدا کرده‌است این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نیاز به هزینه زیاد کارایی یک سرور فیزیکی را در بستر مجازی پیدا کنید. کلیه منابع در سرور ابری اختصاصی است. 

نقطه قوت این تکنولوژی را می‌توان به پیکربندی و تغییر در منابع حتی بعد از نصب سیستم عامل اشاره نمود؛ که شامل تغییر حجم هارد، رم، سی پی یو، کارت شبکه و … می‌باشد. در واقع سرور مجازی ابری، خدمتی همانند سرور خصوصی مجازی است، با این تفاوت که روی زیرساخت دیتاسنتر ابری به مشترکین ارایه می‌شود. 

این ویژگی‌ موجب شده است تا امکان بهره‌برداری از قابلیت‌های پیشرفته رایانش ابری مانند پویایی در میزان مصرف منابع، سرعت بالا در ایجاد سرویس، امنیت و مقیاس‌پذیری بالا در این سرویس میسر شود.

چند کاربرد مفید استفاده از سرور مجازی 

  • نصب کنترل پنل دلخواه
  • نصب وب سرور دلخواه
  • نصب دیتابیس دلخواه
  • مدیریت کامل فایل ها
  • نصب برنامه ها با نسخه های دلخواه 

نتیجه گیری مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی 

در مقایسه هاست اشتراکی و سرور مجازی توصیه ما بر استفاده از سرور مجازی (ابری) می باشد. 

سرورهای شرکت هتزنر در صورت توانایی خرید مستقیم از این شرکت گزینه مناسبی می باشد. از سایت های ایرانی نیز سرورهای اروپایی پرشین گیگ گزینه مناسب دیگر می باشد.

 برای سرورهای داخل ایران بهترین گزینه ها آسیاتک، آروان کلود و افرانت است.

از سایت های مناسب برای میزبانی اشتراکی سایت های اشاره شده در بالا نیز می باشند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *